Vibe Magazín // Interwiev //

26. března 2011 v 19:00 | Miška* |  Od vás > články

Keď Mars útočí
(Článok mi poslala opäť Mirka)

imagebam.com


7 nominácii Grammy a jeho ego sa ešte stále neozvalo. Vari nevie, aký je dobrý? Je si toho vedomý.
Vynechal kapitolu o arogancii jeho idola Elvisa?
Pravdepodobne nie.
Len skrátka nerobí veľku vedu z toho, že je slávny.
Privítajte skromnú medzinárodnú popovú hviezdu.
Bruno Mars prišiel do Zeitgeist ako závan čerstvého vzduchu do mesta plného smogu.
V čase, keď je spoločnosť plná egom a iróniou prekypujúcimi piesňami
s cieľom zachovať rozličné kulty osobnosti, prichádza Mars s množstvom hitov s -
a teraz sa podržte - s pozitívnymi odkazmi,
ktoré nemajú absolútne nič spoločné s ním alebo jeho životným príbehom.
Rodák z Havaja - s portorickými koreňmi po otcovi pochádzajúcom
z Brooklynu a mame Filipínke - priniesol príjemnú ostrovnú melódiu do hudby a to písaním sviežich, snivých, dobre urobených piesní ako napríklad "Nothing on you"
pre B.o.B., "Billionaire" pre Travisa McCoya a "Just the way you are", ktorú napísal pre seba.
Dokonca "Fuck you", singel, ktorý sa hrá úplne všade, a ktorý napísal pre Cee-Lo Greena,
je tak trúfalý, že vás rozosmeje, aj keď hlavný aktér v ňom nadáva jedna radosť.

Rozhovor + ostatok článku v CČ! :)




Marsova túžba rozdávať radosť (prostredníctvom hudby) je možno dôsledkom toho,
že vystupuje celý svoj život. Vyrastal na podiu v rodine hudobníkov,
takže aj napriek jeho 25-tim rokom, hudba bola jeho životom takmer dve desaťročia.
So svojou rodinou hral po celom Waikiki, a predtým, než sa stal uznávaným textárom a
producentom, ktorý pracoval s Brandy, Adamom Levinom, Seanom Kingstonom a Flo Rida, hrával sám po Los Angeles.
Ale vždy chcel vystupovať, takže jeho debutový album Doo-Wops & Hooligans, ktorý vyšiel v roku 2010, bol naplnením jeho dlhoročného sna. Teraz je 7 krát nominovaný na Grammy, vrátane Album roka (hudobné ocenenie kde sú nominované "Nothing on you" a "Fuck you", Pieseň roka (ocenenie za text, kde je nominovaná "Fuck you")
a Producent roka (neklasický žáner) s triom The Smeezingtons. So šibalským úsmevom Mars predpovedá,
že tento rok vyhrá 15 Grammys. Ale aj keď mu akademici ukážu známy prst, a nádejný malý chlapec z ostrova
odíde s prázdnou, nestratí sa. Preto je Bruno Mars vzácny úkaz: textár/producent/umelec, ktorý vie, ako sa robia hity a ako si získať uznanie. Zhovárali sme sa v Midtown Manhattan, v takmer prázdnej hotelovej hale, kde mal Bruno na sebe nový zimný kabát od Moncler, pripravený vyraziť do Nemecka.
V: Snažíš sa robiť ľuďom radosť a hovoríš veci, vďaka ktorým sa ľudia cítia dobre a vďaka ktorým ťa majú radi - čo je zaujímavé, pretože v súčasnosti je všade plno egotistickej hudby.
BM: To je možno tým, že som vyrastal na Havaji. Ak by ste niekedy šli na Havaj a rozprávali sa s miestnymi ľuďmi, všimli by ste si, že sú naozaj spokojní so životom a tým, čo robia. Robia v bare, stavbárčinu, ale sú spokojní a šťastní. Ich dievčatá sú tretí krát tehotné a všetko je v pohode, pretože pláž je vzdialená len 2 minúty chôdze. Chápeš, ako to myslím? Všetci sú tam uvoľnení. Cestuješ v aute a všetci jazdia o niečo pomalšie. Nazval by som to že ostrovný čas. Je trošku pomalší, je trošku pokojnejší.
V: Vyrastal si s hudbou?
B: Ano, môj otec na Havaji robil rock´n´rollovu show z 50-tych rokov. Tak som vlastne začal. V tých ukážkach, kde vidíte Elvisa, to som ja v jeho (otcovej) show. Keď sa moji rodičia rozviedli, dostali sme sa do finančných ťažkostí. A tak sme sa z bohatšej štvrte dostali do chudobnej štvrte Havaja. Veľa ľudí si myslí, že Havaj to sú len samé biele pláže, ale verte, že nie sú.... Ale kdekoľvek na Havaji pôjdete, tam hrá živá hudba. Ak pôjdete na party alebo opekačku, bude tam nejaký havajský chlapík s gitarou, bude spievať piesne a okolo neho sa budú motať tie najkrajšie dievčatá na svete. Pôjdete na pláž a tam budú ľudia s gitarami a bongami len tak si jammovať. Všetci tam jammujú a spievajú. Havaj to má skrátka v sebe.
V: Pochádzaš z hudobníckej rodiny. Rozmýšľal si niekedy nad tým, že by si v živote robil niečo iné?
B: Niečo iné než hudbu? To je problém! Neviem robiť nič iné, pretože v ničom inom nie som dobrý. Netvrdím, že som dobrý v tom, čo robím. Len hovorím, že vzhľadom na to, v akom prostredí som vyrastal, sústredil som sa na hudbu. Ako 5 ročný som vystupoval 5 dní v týždni. A takto to bolo až do strednej školy.
V: Bol tvoj otec tvojim učiteľom hudby?
B: Myslím, že v skutočnosti som sa učil sledovaním videí. Sledoval som Jimiho Hendrixa a hovoril som si: "Musím sa naučiť, ako to robí! Musím sa naučiť, ako to robí, že ľudí privádza do šialenstva." Na nástrojoch som sa učil hrať tak, že som sledoval Stevieho, ako hrá na klavír a ako ho pri spievaní za hrania na klavíri všetci sledujú so zatajeným dychom. Povedal som si: "Chcem sa naučiť, ako spievať pieseň s klavírnym doprovodom ale bez kapely." Proste takto..
V: Si Elvisov fanúšik. V súčasnosti mnoho ľudí z našej generácie Elvisa nechápe. Takže vysvetli nam, v čom ty vidíš Elvisovu genialitu?
B: Elvisa mám rád z toho istého dôvodu, prečo mám rád Michaela (Jacksona). A tiež z toho istého dôvodu, prečo mám rád Jamesa Browna a Little Richarda.
V: Showmeni.
B: Showmeni. Show bola prvoradá. Žiadne triky. Chápeš: žiadny dym, zrkadlá... žiaden nahraný zvukový záznam. Iba kapela a daný umelec... Som fanúšik mladého Elvisa. A páči sa mi príbeh, ako "biela" Amerika začala šalieť z jeho "čierneho" rock´n´rollu. Vyšiel na pódium vrtiac bokmi, a ľudia šaleli. Hovorili: "Natočiť ho od pása dolu je nemožné." Pre mňa je to kur** úžasné.
V: Ale on mal aj dobré piesne. Nebolo to len o charizme.
B: Ano, ale faktom je, že Elvis si svoje piesne nikdy nepísal. Spieval piesne Little Richarda. Spieval bluesové piesne, ktoré napísali "čierni" umelci. Jednoducho ich prespieval. Zaspieval publiku piesne, ktoré by inak nikdy nepočúvali. Ten chlapík bol hviezda.
V: Takže iba charizma, vystupovanie?
B: Všetko. Ano. Líšil sa svojim oblečením. Tancoval. V tom čase o niečom takom nik ani nechyroval.
V: Spomenul si Michaela, Jamesa Browna - čierni ľudia by povedali: "Oh áno, bezpochýb." A pri Elvisovi by povedali: "Huh?" Takže by sme mali Elvisa akoby začať si znova vážiť?
B: Je v tom niečo viac. Mám na mysli, že mnohí ľudia hovoria, že ukradol hudbu, vieš, ako to myslím. Ale ja sa na to pozerám ako napríklad na Eminema, čo je úžasný textár, úžasný umelec robiaci hip-hop. Pre mňa to nie je vec farby pleti. Ak by neexistoval hip-hop, neexistoval by Eminem. Vieš, čo tým myslím? Ak by neexistovalo rhythm and blues, neexistoval by Elvis.
V: O tom niet pochýb. Myslím tým, že konkrétne Eminem berie hip-hop veľmi vážne. Je oddaný. Študuje techniku (pozn. v hudbe), čo v súčasnosti robí iba veľmi málo ľudí. Proste, ako si ľudia dovolia kritizovať niekoho len pre to, že je biely? Je úžasný.
B: Svätá pravda. Nikto nevie, aký do riti som, kým... Napríklad ako ja.. Som Havajčan. Som Portoričan. Môj otec pochádza z Brooklynu, moja mama je Filipínka, a stretli sa na Havaji. Takže ja som, v podstate, všetko dokopy.
V: Ako veľmi je na teba pyšný tvoj otec, že si sa odvtedy, čo si svoju hudobnú kariériu odštartoval po jeho boku, dostal s hudbou až tak ďaleko?
B: Je veľmi pyšný. Bol som s ním pred pár týždňami a je tak trošku šokovaný tým, čo všetko sa mi deje. Ako napríklad, som teraz textár, a oni (rodičia) vedia, že som do Kalifornie nešiel preto, aby bol zo mňa textár. Nešiel som do Kalifornie, aby bol zo mňa producent.
V: Takže si sa v 18-tich presťahoval do Kalifornie, aby z teba bolo čo?
B: Vydať album a hrať po celom svete. Ale keď som sa presťahoval, nič mi nevychádzalo. Moja rodina čakala, že ich ohromým, ale nič také sa veľmi dlhý čas nestalo. A vtedy to človeku príde také čudné, až si povie: "Čo sa to deje, dofrasa?" Potom som podpísal zmluvu s Motown, ale nefungovalo to. A vtedy som zistil, že produkovanie by ma mohlo udržať nad vodou. Mal som pocit, že v Kalifornii môžem robiť hudbu, ale jednoducho sa musím pustiť do produkovania. A potom konečne jedného dňa dal niekto tomu chalanovi nahrávajúcemu demo piesne a pišúcemu texty, šancu. Ale moja rodina nevedela, čo sa deje. Povedal som im: "Pracujem s Brandy!" A oni na to: "Čo to ako znamená?" Proste nechápali.
V: Máš mimoriadne nadanie na tvorbu hitov. Ako to robíš?
B: To by som aj ja rád vedel! Počas nášho rozhovoru by som mohol kľudne napísať ďalší!
V: Musíš mať nejaký nápad.
B: Vieš, v čom to je? Trvalo mi dosť dlho, kým som na to prišiel. Trvalo mi strašne dlho, kým som napísal hit. Ale keď sa ti podarí jeden napísať... Ako príklad si zober "Nothing on you." Poznáš to podľa toho, ako sa cítiš, keď ju počuješ.
V: Povieš si: "Toto sa mi podarilo."
B: Bolo to ako: "Človeče, toto znie fakt dosť dobre." Počuješ rappera s perfektným tónom hlasu, a ten hovorí niečo fakt špicové. Udáva perfektný rytmus a potom sa pripojím ja s chytľavou melódiou. Spojí sa to a jednoducho plynie. Znie dokonale. Znie prirodzene. Neznie to prvoplánovo. A ja sa snažím ten pocit zapamätať. Nikdy nevieš, či sa z piesne stane hit, ale je tu ten pocit mimoriadnej piesne. Vieš, ako: "To nám znie dobre, alebo mne." A myslím, že najdôležitejšie je nikdy ten pocit nezabudnúť. Ten istý pocit som mal, keď som napísal "Grenade", a keď sme boli v štúdiu so Cee-Lo Greenom a zložili sme "Fuck you."
V: Podľa mňa je "Fuck you" najlepšia pesnička, akú si napísal. Je to príbeh o ekonomických rozdieloch a v klipe je to aj jasne vidieť. Viem si presne predstaviť toho frajera v červenom kabriolete ako zastane pri krajnici, a vyfúkne dym do tváre tomu chlapíkovi "Chod do pi*e, kamoš. A ty tiež."
B: Som veľký fanúšik Cee-Lo. A "Crazy" bola pre mňa špeciálna pieseň, pretože v nej bolo všetko, čo som sa snažil v mojom mladom veku vyjadriť. Snažil som sa skrátka povedať producentom, že chcem urobiť pieseň, ktorá ma trošku tohto a trošku tamtoho a oni len na mňa pozerali, či mi nešibe.... Podpísal som zmluvu s Elektrou, a on bol v Elektre. A ja som sa modlil niečo v tom zmysle, že: "Musím s ním pracovať." Potom sme si sadli a spolu sme niečo nahrali, a stali sa z nás priatelia. Blbli sme v štúdiu, len sme žartovali a žartovali a žartovali, až sme boli úplne uvoľnení a spoznali zmysel pre humor toho druhého. Ale po tom, keď sme (The Smeezingtons) ju vymysleli, mal som trošku trému mu ju zaspievať. Mal som len: "I see you driving round town with the one I love and Im like, Fuck you -oo-oo." A on na to: "Páči sa mi to. Je to pekné." Strašne rád pracujem s tým človekom, pretože je otvorený a neobmedzuje ťa.
V: Takže si 7 krát nominovaný na Grammys, čo je ohromné číslo, hlavne pre nováčika.
B: Nie je to úžasné? Malý chlapík z Havaja? (smeje sa)
V: Nominácie na Grammy znamenajú uznanie od tvojich kolegov.
B: Ako napríklad, tento rok si odviedol dobrú práce, kamoš.
V: To musí byť super pocit.
B: Je to zvláštne, pretože tie piesne skladáme v ošumelom štúdiu v L.A. Vyzerá fakt biedne. A mali sme to šťastie, že tým piesňam sa v rádiách a na iTunes darilo tak, ako sa im darilo. A byť uznávaný v obrovskom svete hudby. Je to proste úžasné.
V: Vezmi ma do vášho štúdia. Ako prebieha písanie textov? Ako to prebieha v štúdiu? Povedal si, že tvoríte ako "kapela". Vysvetli mi, čo to znamená.
B: Byť textárom znamená, že často chodíš do štúdia a producenti ti pustia skladbu, a ty musíš ku skladbe niečo napísať. Takže si tak trochu obmedzený, pretože už máš dané akordy. Ale my píšeme ako kapela, takže vezmeme gitary a bongá a bicie, pekne si sadneme a snažíme sa niečo vymyslieť. Len si jammujeme a skúšame, čo by sa dalo použiť a oťukávame si to.
V: Čo hľadáte?
B: Je to vždy iné. Ale podľa mňa, najlepšie piesne sú ako vtipy. Musíš ich skrátka podať spôsobom, akým to doposiaľ ešte nikto nepodal. A melodia je pointa. Preto v "Nothing on you" spievam "Beautiful girls all over the world/I could be chasing/But my time would be wasted. They got nothing on you." (Krásne dievčatá, ktoré by som mohol zvádzať, sú po celom svete, ale tým by som len plytval svojim časom, pretože na teba nemajú). Nespievam nič, čo by ešte nikto predtým v milionoch slaďákoch nezaspieval. Ale to, ako je to podané, tomu dáva svoje čaro. Hovorím dievčatu: "Pozri, na svete je množstvo krásnych dievčat." Už to je iné. Ako povieš dievčaťu, že na svete su miliony krásnych dievčat? Mohol by som ich zvádzať.... Ale na teba nemajú... To je pointa.
V: Je zaujímavé, že "Nothing on you" začína refrénom.
B: Ano.
V: Aj "Fuck you" začína refrénom.
B: Uh-huh.
V: Aj "Grenade" začína refrénom.
B: Ano.
V: Je to niečo, čo máš premyslené? Začínať s refrénom?
B: Je to... Niekedy dostaneš chuť chrstnúť im to rovno do tváre. /rozbaliť to/ A myslím, že tieto piesne si to vyslovene pýtali.
V: Čo si sa za posledný rok naučil?
B: Všetko je pre mňa nové. Svet ma sleduje, ako sa učím. Dostal som tieto nové odposluchy, ktoré som nikdy predtým nepoužíval, aby som počul sám seba. Som zvyknutý počúvať odraz môjho hlasu. Som zvyknutý počuť fanúšikov. Teraz musím mať v ušiach tieto veci, aby som sa počul. Je mnoho takýchto maličkostí, na ktoré si teraz zvykám.
V: Potrebuješ počuť, ako ti ľudia fandia?
B: Nie, vôbec nie. Je to hlavne o výbornej spolupráci. Keď bubeník je s tebou a ty si s ním prepojený. Myslím tým, užívam si skúšky v garáži. Chcem skrátka hrať. To je všetko. Bodaj by som tu mal teraz nástroje, aby som mohol len hrať. Chcem jednoducho spievať.
V: Pre 5 ľudí?
B: Vyberám si dvoch. To stačí. Už som tak hral. To mi vyhovuje, cítim sa tak dobre. Vyrastal som robiac muziku celý svoj život. Je to moje útočisko.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 SiMiKa--EsBéé♥ SiMiKa--EsBéé♥ | Web | 27. března 2011 v 10:55 | Reagovat

no ako! prečítala som to celé a užasny rozhovor :) ale jedna vec: grenade sa zacina refrenom?? nepomylili si to trochu?:D

2 Mirka Mirka | 27. března 2011 v 11:19 | Reagovat

Dobrý postreh :) Grenade sa určite nezačína refrénom :D Zrejme urobil chybu novinár

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama



COPYRIGHT © 2011 - 2013